
Iedereen verdient een eerlijke kans om op te bloeien. Want purpose-driven talent dat onderneemt voor "the greater good", dat maakt pas écht impact!
Deze tijd vraagt om een eerlijke blik op de maakbaarheid van succes. De verdeling tussen de “won’thaves” en “will haves” vind ik persoonlijk schrijnend. We staan aan de vooravond van the great generational wealth transfer. Vermogen bouw je, in NL alleen op als je de huizenmarkt op bent gegaan, evt met behulp van vermogen van ouders of als je succesvol ondernemer bent.
Maar de maakbaarheid van succes en vermogensopbouw is maar deels waar. Alleen de meest getalenteerden kunnen het helemaal zelf opbouwen. Op eigen meritis aangesproken willen worden heeft met ego te maken. We worden nou eenmaal graag aangespoken op eigen talent en prestaties..het is ook wat ons als mens drijft. Maar voor de won’t haves die van een salaris leven, een huurhuis hebben omdat ze de boot hebben gemist op de huizenmarkt leidt, steeds vaker tot burn out en stress en een laag zelfbeeld. Inzicht in dat het niet een kwestie van maakbaarheid is, is zeer belangrijk om gemotiveerd te blijven, mee te blijven doen. Dat zelfbeeld moet mee evalueren met dit inzicht en maatschappelijk idee van als je die positie hebt.
Influencers die je vertellen wat je allemaal zelf moet doen. Dat je het allemaal zelf kan doen. Dat is natuurlijk ergens ook verslavend en lekker. Fijn als iemand jouw verteld dat je kans hebt dit ook te hebben, te bereiken. Maar hoe minder kansen er zijn, hoe aantrekkelijker het wordt om te vertellen dat jij het wel zelf kan.
Je kent ze wel: filmpjes op you-tube of in je insta algoritme die je vertellen dat als je maar doet wat ik zeg, mijn workshop online nu koopt – maar 5000 dollar- of zoals of die you-tubefilmpjes van de laatste tijd over traden- je zelf ook snel rijk zal worden…voorals je stil staat of langzaam vooruitkomt is dat net zo aantrekkelijk als een toxic boyfriend ;-)
Kijk milder naar jezelf, zachter, kijk hoe goed je het doet, wees trots op wat je hebt bereikt met de kaarten die hebt gedeelt gekregren in het leven. Meet je niet aan anderen. Social media laat zien hoe de “haves” van deze wereld hun geld uitgeven. Neo liberaal kapitalisme heeft die rol in onze samenleving gecreerd. De nare kanten ervan: jaloezie, onzekerheid een laag zelfbeeld spelen velen van ons parten.
Idealen konden we vroeger kwijt in religie, collectieve dingen zoals vakbonden, ideologieën en politieke stromingen en een levendiger collectief leven. Dat kunnen velen van ons nu niet meer kwijt daarin dus nu onderwerpen we ons aan onszelf. Altijd proberend een knapper leuker slimmer versie van jezelf te worden. ‘T ironische van dat “ik ideaal” is dat we de ander nodig hebben als publiek en voor applaus. Zelfontwikkeling heeft veel goede en positieve dingen, maar als niks ons eigen ik overstijgt worden alleen maar ongelukkiger.
Open gesprekken hierover lijken mij belangrijk.
Als ik naar social media kijk, de influencers waar mijn dochter van 14 naar kijkt bijvoorbeeld, vraag ik mezelf af: waar betaal je dat van? Je ziet wat mensen hebben, waar ze trots op zijn, en niet wat ze hiervoor moeten laten, hebben opgeofferd.
Vraag jij je vriendinnen wel eens hoeveel verdien je daar dan? Wat betaalt jouw baan? Durf jij te delen met vrienden hoeveel je facturen zijn? Hoeveel krijg je hiervoor? Er is behoefte aan meer openheid over geld. Wat doet dat met je? Onbevooroordeeld gesprekken voeren hierover. Mensen komen vanaf andere plekken en vier binnen je eigen plek wat je lukt, wat je voor elkaar krijgt.
Als ondernemer word je continu geconfronteerd met externemaatstaven, maar ik vind dat succes fundamenteel beïnvloed wordt door dekaarten die je gedeeld krijgt in het leven. Tegen deze achtergrond is hetoneerlijk en contraproductief om je te meten aan een ander.
Jouw benchmark ben je zelf. Kijk terug naar je oude werk, oude cijfers, je netwerken klantenbestand: nu versus toen. De mate waarin jij bent gegroeid, maakt jouper definitie succesvol. De cruciale vraag is niet of je geld groeit, maar jij? Focus op de inhoud van je werk en de ethische en politieke impact van je onderneming.
Reflectie is als een groeimotor: door objectief terug te kijken naar de stappen die je hebt gezet, de groei die je hebt bereikt in vaardigheden en netwerk, erken je de prestatie die je hebt geleverd, ongeacht de startlijn van een ander.
Tipvoor de toekomst: houd vast aan missie en visie: Dit zijn je ankers.Blijf trouw aan je kernwaarden en inhoud – de politieke en ethischedimensie van wat je doet. Bedenk een model om daar geld mee te verdienen; demanier hoe je je geld verdient is belangrijker dan hoe je het uitgeeft.
Vraag om Hulp Zonder Concessie: Zoek mensen die je missie en visie ondersteunenen bouw een systeem om je heen.
Ons ecosysteem bloeit dankzij samenwerking. Ben je founder, mentor of investeerder met waardevolle inzichten? Draag bij aan de Kennisbank en help anderen groeien.
Verbind, leer en draag bij via Proxima’s evenementen, kennisbank en community.